Monday, February 15, 2010

Niaga Tepi Jalan / Pasar Malam / Bazar Larut Malam

Topik ini sangat simple dan mudah untuk difahami. Proses pelaksanaannya juga mudah. Seperti yang sudah saya katakan sebelum ini, lihat diri anda dan apa yang mungkin sesuai dengan diri anda kerana anda sahaja yang tahu. Maksud saya, nak jual apa, nak jual di mana, berapa modal yang anda ada dan juga apa yang mungkin anda boleh buat untuk dijual. Ambil satu situasi mudah,

  1. Jual Dadih
  • Anda cuma perlu beli cup, sudu plastik, dadih powder, susu cair, polisterin box.
  • Buat di rumah, sejukkan, masukkan dalam box dan jual di mana-mana yang ada orang ramai (karnival, masjid pada hari jumaat dll.)

Ini contoh senang dan modal yang diperlukan adalah sekitar RM10 sahaja untuk menghasilkan lebih kurang 30 cup dadih. Biasanya orang jual sekitar RM1 satu cup. So kira la sendiri.

  • "Aku malu la nak jual macam tu"
  • "Aku mana ada pengalaman jual-jual tepi jalan ni"
  • "Lecehlah nak berangkut-angkut ke sana-sini bawa box"
  • "Kalau tak laku macamana"?
  • "Nanti kawan-kawan ketawakan aku"
DAN BANYAK LAGI LA ALASAN-ALASAN LAIN


Sekiranya anda memberikan alasan yang sebegitu, maka perniagaan tepi jalan atau pasar malam atau bazar larut malam TIDAK SESUAI dengan anda. Simple kan?

No comments:

Post a Comment